2008. november 10., hétfő

stressz

Azt hittem semmi sem nyír ki annyira, mint egy szóbeli vizsga. De tévedtem. Az írásbeli vizsga ugyan úgy lezúz. Fura, mert a szó szoros értelmében elfáradtam (persze mert nyúztam az agyam, melyből csak félmondatok kerültek elő mindenféle összefüggés nélkül). Fizikailag meg szellemileg is. Mint aki egész nap a sóbányában dolgozott. Persze nem a túlzott fizikai vagy szellemi megterhelés tett rommá, hanem a stressz. Sosem értettem, hogy hogyan lehetséges, hogy egy stresszes munkát végző, látszólag egészséges ember hogyan kap agyvérzést, színinfarktust, idegösszeomlást. Most már, hogy saját bőrömön is éreztem a stressz negatív fizikai és szellemi hatásait, már simán értem. Engem egy fél napi idegeskedés és egy órás vizsgaszituáció lehúz. De én most kipihenem magam. Lógatom a lábam, nézem a tévét, és nem csinálok semmit. Alszom egy jót, és tudom, hogy holnap nyugis napom lesz. Na most akinek stresszes a hétfője, stresszes a keddje, a szerdája, és a hét minden napja, a jövő hete, az összes munkanapja? Az nem tudja magát sem fizikailag, sem szellemileg kipihenni. Mert ahhoz idő kell, meg főleg nyugalom. Hirtelen az jutott eszembe, hogy milyen szempontok alapján választanak emberek munkát. Ha én váltáson gondolkoznék, biztos az első helyen lenne, hogy a stressz elviselhető mértékű legyen. És itt kötelező egy közhely: lassan járj, tovább érsz (ezen mindig vacilálok, hogy lehet, hogy nem érsz a vége, hanem élsz? - mondjuk úgy is értelmes) és még egy közhely: nyugalom a hosszú élet titka. Vannak akik bármit elviselnek, hogy több pénzük legyen. Hogy több pénzük legyen mint a tesónak, a szomszédnak, a gimnáziumi havernak (I szokta kissé alpárian mondani: 2 forintért megbaszná a saját anyját). A pénznek csak addig van létjogosultsága (legalábbis nálam), amíg a mindennapi alapszükségletek kielégítése megtörténik. Például egy Lexus nem mindennapi alapszükséglet. Az internet például az. Meg mondjuk egy forró zuhany, egy bögre forró kakaó lefekvés előtt, nyugodt alvás, kedves mosoly, hülye vicc. Na a végén csak eljutottam az írásbeli vizsgától a forró kakaóig. Azt hiszem tényleg ki kell szellőztetnem a fejem...

Nincsenek megjegyzések: